2012. május 31., csütörtök

Az esti karikázás fizikája

vendante.com - fluoreszkál és vissza is veri a fényt
Csakazértis, mert sokan utálják a fizikát, csak karcolva a felszínt, ismételjük el, miért van szükség a fluoreszkáló illetve a visszatükröző felületekre, melyeket a törvény előír gyenge fényviszonyok esetére a kerékpárosoknak.

A fluoreszkálást a köznyelv olykor keveri a foszforeszkálással, ami nagy kár, mert mindkét jelenség érdekes a maga nemében, de semmiképpen sem azonosak. Jelen esetben arra van szükségünk, hogy gyenge megvilágításban (szürkület, köd), jól látható felületet alakítsunk ki magunkon. Erre valók a köznyelv által UV-színűnek nevezett anyagok, melyek amellett, hogy iszonyat rondák és giccsesek, a beeső (láthatatlan) ultraibolya hullámhosszakat a látható spektrumban verik vissza. Emiatt fényesebbnek érzékeljük, mint ahogyan a megvilágítás indokolná.  Bárki aki fotózik megmondhatja, hogy borús időben rengeteg az UV, amit ezúton lehet hasznosítani a láthatósági elemeken. Ilyen anyagok több színben is léteznek, bántó színük pont ennek a hatásnak köszönhető. Tehát nem az a cél, hogy a biciklista tetsszen az autósnak, hanem csak, hogy észrevegye. Jelentős UV sugárzás esetén jó láthatóságot biztosít, de ha bekoszolódott, akkor bizony annyit is ér.

Mivel éjjel UV sincsen, és mivel ezek az anyagok, nem foszforeszkálnak, teljes sötétben valami egyebet kell használnunk. Erre való a fényvisszaverő elem, mely a kevés beeső fényt ugyanoda veri vissza, ahonnan az jött, vagyis ha egy autó ránk világít, akkor kevés veszteséggel a teljes visszaverődést a sofőr fogja élvezni. Az ilyen cuccok, ha rálámpáznak a sötétben, szinte világítani látszanak, feltéve, ha a visszaverődési szögön belülről szemlélik. Tehát ettől még egy kivilágítatlan traktor simán elüthet. Ilyen anyagok a macskaszemek (prizmák), de a ruhába varrható vékony és hajlékony változatok is megteszik.

Jogos az az ellenvetés, hogy egy megfelelően kivilágított kerékpáron minek a fényvisszaverő cucc. Hát szerintem is fölösleges. De ha valami csuda folytán a kerékpár véletlenül begurul az árokba, mi meg kifekszünk a felezővonalra, akkor bizony nem is akkora marhaság...

Ezek után mindenki döntse el, mit vesz be a ruhatárába. A láthatósági elemek méretét egyelőre a törvény nem szabályozza, de határozottan többes számban fogalmaz, ciki lenne ha egy rendőr nyelvtanból húzna meg...
És ami a legfontosabb: az Isten szerelmére, a láthatósági elemek nem mentesítenek a lámpa használata alól. Arra ez vonatkozik:
Codul rutier 2006:
Art. 14. - în circulaţia pe drumurile publice, bicicleta trebuie să fie: (...)
d) echipata in faţă cu lumină de culoare albă sau galbenă, iar în spate cu lumină de culoare roşie şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeaşi culoare;


6 megjegyzés:

  1. a zudvarhelyi futóknak mikor lesz hasonló blogja? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Közel van már az az idő is. Mihelyst a salakon is kerülgetni kell az autókat, a futók is rögtön bandázni kezdenek ;)

      Törlés
  2. Ha kerül 3-4 lelkes, grafomán szaladó, akkor szívesen betársulok :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Osztán miről is lehetne írni? Csaknem a "hosszútávfutó magányosságáról"? :)

      Törlés
    2. Éppenséggel arról is lehet :)...
      Nagy futó múltam ugyan nincs, de ha időm engedné kapásból fel tudnék böfögni pár szaladós bejegyzést... :P

      Ha már a hosszútáv került szóba, bezony van akik arról is blogolnak és nem is rosszul (http://hosszutav.blog.hu/)

      De ők is olvasmányosak (http://futo.blog.hu/), főleg ha az elejétől követted :)

      Törlés
    3. Megvárom amíg olyan lesz a tech., hogy futás közben is kényelmesen lehet majd blogolni. Az lesz az igazi élmény :)

      Törlés