Hollandia… Fapapucs, sajt, tulipán, szélmalom. És persze
bicikli – több van belőle az országban, mint ember.
Nekünk csak egy volt öcsémmel, egy zöld Pegasunk, azon
megtanultunk, aztán sutba dobtuk – különösebben nem érdekelt sem
középiskolában, sem később. Aztán amikor a sors úgy hozta, hogy 28 éves fejjel
kikerültem Hollandiába, akkor felültem ott egyre, mert muszáj volt. S azóta sem
szálltam le.
Mint tudjuk, a hollandok mindig jókedvűek – talán ez a
legfeltűnőbb bennük, s a kelet-európaiaktól vagy még a nyugatiaktól is
legfőképp ez különbözteti meg őket. Egyszerűen nem stresszelnek, és mindenre
ráérnek. Nem is tizedeli úgy őket az agyvérzés vagy a szívinfarktus, mint
bennünket, magyarokat, akiknek – mint köztudott – még arra sincs időnk, hogy
meghaljunk. Finom ételeik, a szeszélyes időjárás és az állandó sportolás erős,
szívós emberekké tette a hollandokat, a hajdani tengerészeket. Bicikliznek, de
ezt is nyugodtan: egy-egy téren összevissza megy mindenki, de érdekes módon
senki sem ütközik. És lopják is a kerékpárokat. Mosolyogva.
A több mint 16 milliós lélekszámú országban az egy főre eső kerékpárok száma meghaladja az egyet. Hollandiában nap mint nap 1,2 millióan mennek biciklivel dolgozni, ez a szám az alkalmazottak közel egynegyedét jelenti. S talán még többen iskolába. Nem ritka az a látvány sem, hogy öltönyös, aktatáskás menedzser eurótízezreket érő luxusautója helyett kopott biciklire pattan, és azzal megy be munkahelyére.
A több mint 16 milliós lélekszámú országban az egy főre eső kerékpárok száma meghaladja az egyet. Hollandiában nap mint nap 1,2 millióan mennek biciklivel dolgozni, ez a szám az alkalmazottak közel egynegyedét jelenti. S talán még többen iskolába. Nem ritka az a látvány sem, hogy öltönyös, aktatáskás menedzser eurótízezreket érő luxusautója helyett kopott biciklire pattan, és azzal megy be munkahelyére.
(fotó: a Groningeni Egyetem előtt, 2004 szeptemberében)
Én Groningen városába jártam egyetemre – s egyik reggel nem
kis meglepetésemre szolgált, amikor az egyetem rektorát pillantottam meg magma
mellett, amint lezárja a bicót a tárolóban. Természetesen öltöny, nagykabát,
miegymás, de a lényeg a bicikli volt, aminél kevés viharvertebb, kopottabb
járgányt láttam. Mert ott nem az a lényeg, mert nem szégyen biciklizni, hanem
egyenesen menő. A ami talán még fontosabb: az autósok nem tekintik a
kerékpárosokat a közlekedés páriáinak. Sőt mindig nekik van elsőbbségük.
Természetesen a környezet is közrejátszott abban, hogy a
hollandok ilyen fejlett kerékpárkultúrát alakítsanak ki: az ország területe
száz százalékban síkság, némely részek a tengerszint alatt vannak. A
csatornákkal és aszfaltutakkal felosztott kis mezők a levegőből igen érdekes
képet mutatnak, a nagyobb városok központjai pedig tele vannak parkoló bringák
ezreivel: lámpavashoz, csatornakorláthoz kötve, vagy csak egyszerűen a földre
dobva.
Amszterdam, Prinsjegracht – még a hídon is bicajok
vannak
A kerékpár nagyon hasznos találmány: viszonylag gyorsan lehet haladni vele, abszolút környezetbarát, és emellett erősíti lábaidat. Tudja ezt minden holland. És nemcsak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése