2012. május 21., hétfő

I am invisible man - avagy a láthatósági mellény

Hát igen, ilyesmiről énekel a Queen is... Nem tudom, ti hogy vagytok a láthatósági mellénnyel, mindenesetre én akkor érezném jogosnak, ha azt is bevezetnék a törvénybe, hogy mostantól minden autó legyen például egyforma zöld színű. Olyan UV zöld, természetesen. A nagy csillogó feketék is. Meg a nagy mosógép-fehérek. Szerencsére jelenleg itt még nem tartunk, sőt valójában a mellény sem kötelező.

Illusztráció - fotó: Kakasy Botond
Íme a törvény 2006-tól:
Art. 161. -
(1) Se interzice conducătorilor de biciclete sau de mopede: (...) r) să circule fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;

Régi eset, hogy kora hajnalban a Bethlen utcán kerekezvén, egy jóakaró járókelő vetette oda, hogy a rendőrség előtt a láthatósági mellényt kérik.
Fel is tartóztatott a zöldmellényes fiatal tiszt, fogadást veszíthetett, vagy büntiből tették oda razziázni hajnalban,  nem is állítom, hogy valóban meg akart bírságolni, de mindenképpen számon kérte, hogy ugyanbiza, rajtam miért nincs olyan zöld mellény, mint rajta. Mivel nem ez volt az első eset, csak bosszúsan előhúztam a személyim mellől a kinyomtatott törvényt, futólag leszámoltam neki a rajtam itt-ott előforduló fluoreszkáló és visszaverő elemeket és indulni készültem. Emberem nyelt egyet, de azért megkért, hogy az én érdekemben máskor inkább használjam a mellényt... Elnevettem magam, s csak annyit mondtam neki,  hogyisne, hogy én is úgy nézzek ki, mint egy rendőr...
A tanulság ebből végülis nem az, hogy mindig legyen nálunk a törvény kinyomtatva, hanem az, hogy csak az pimaszkodjon a rendőrökkel, akinek amúgy a bringája betűre megfelel a törvénynek. Ugyanis ciki volna, ám kétségtelenül jogos, ha ezután megbüntetnének például egy hiányzó biciklicsengőért...

1 megjegyzés:

  1. Ezzel a láthatósági mellénnyel úgy vagyok, mint az óvszerrel. Nem tetszik, de hasznos. Annak idején, amikor vizsgáztam autóra, még nem volt kötelező a biztonsági öv használata, még kevésbé a lámpáé. Ennek ellenére mindig bekötöttem magam, és nappal is fölkapcsoltam a rövid fényt. A saját biztonságom érdekében. Nos, a mellény is valami ilyesmi: tény, hogy ronda, de mivel ahányszor autózom, tudom, mi a különbség a mellény nélküli és a mellénnyel közlekedő biciklis/szekeres észlelhetősége között, én is felveszem. Sőt, a sisak sem kötelező, mégis hordom. Bármikor történhet baleset.

    VálaszTörlés