Hollandiában egyszer ellopták a
biciklijeinket, a kollégium folyosójáról. De mi is úgy vettük, hogy tudtuk,
hogy lopottak. Itthon a lépcsőházból vagy a kocsma előtt lopnak leggyakrabban
bringát. Lopottbringa-sztori.
Hollandiai tartózkodásom alatt egyszer
ellopták a biciklijeinket – a barátnőmnél voltam a koleszban, kocsmázás után
éjszaka a bringákat felvittük lifttel az emeletre, betoltuk a tartóba. S még
lett volna egy fontos pillanat, de azt kihagytuk. Le kellett volna zárni. Igen, ott
is. A folyosó végén buli volt, de mi abba már nem kapcsolódtunk bele, aludtunk
inkább, reggel utunk volt. Bicajjal.
Reggel kétségbeesve jött be a folyosóról a
barátnőm. „Zoli, ellopták a bicajokat!” Hát igen… Elkövettük azt a hibát, hogy
nem zártuk le a tárolóban, ezt szívtuk meg. Két bulizó pedig köszönte szépen.
Bármennyire is korrekt ország Hollandia, a bicajlopás mindig virágzik.
Kezdjük azzal, hogy az ellopott bringák is
lopottak voltak – mi is tudtuk, lopott bicajt veszünk. Akkori (2004-2005-ben) statisztikák csak Amszterdamban évente 80–100 ezer biciklit loptak el.
Főleg a vonatállomások körül az ember minduntalan beleütközik elég gyanús
külsejű emberekbe, akik a „Fiets! Fiets!" szóval szólítanak meg. A fiets
annyit tesz, mint kerékpár, és igen olcsón, mindössze, 10 euróért kínálják
darabját. Persze többségük viharvert, kopott, lerobbant, régi járgány, s szinte
mind lopottak A biciklitolvajlást és árulást végző szaki – ahogy itt mondják: a
junkie – mindig szürkületkor kezd „dolgozni". Akkoriban a lopások
korlátozására néha rendőrök öltöztek be junkie-nak, tőrbe csalni a lopott
bringát vásárlókat, akiket aztán pár száz euróra büntetnek meg. Azonban ha
óvatosak és okosak vagyunk, ezt is megoldhatjuk: háromszor (mint a mesében!)
meg kell kérdezni az illetőt, hogy rendőr vagy-e. Ugyanis a harmadikra köteles
megmondani, hogy igen – már amennyiben az! Ennyit a rendőr otteni becsületéről,
becsületességéről.
Van ám itt sajátos tolvajbecsület is: sok olyan bicikliparkolót látni, amelyben a jó minőségű, nem ritkán 25–30 euróba kerülő lakatos bringalezárók gazdátlanul, de zárva csüngenek a csövön – a tolvaj csak a kerékpárt viszi el, a lakat marad, mert adott esetben többet ér, mint maga a bringa. Az adásvétel általában úgy történik, hogy ha kimondod a „Bike for ten euro!" (Kerekpár tíz euróért!) mondatocskát, és ellenőrzöd „nem rendőrségét" az illetőnek, már nyélbe is ütötted az üzletet: a junkie beteszi a parkolóba, majd miután észrevétlenül átadtad a tízest, felpattansz rá és elhajtasz. Jó tudni azt is, hogy csak azt a bicajt érdemes megvenni, amellyel láttad menni a junkie-t: ha áll vele, akkor valamilyen baja van a járgánynak (nem működő fék, leereszkedett kerék). Egy üzleti használt bicikli kb. 70–80 eurót kóstált akkoriban, az újak pedig száznál kezdődtek. Azonban a junkie-bringának is megvan a maga kockázata: ha nem vigyázol, másnap este már lehet, hogy a tiedet kínálják eladásra... Lehet, hogy éppen neked.
Na, ezt jártuk meg mi akkor. A barátnőm
lezárója rajta volt a bringáján, azt 23 euróért vettük üzletben – sokkal
jobban sajnáltuk, mint a tíz eurós lopott bicót, ugyanis másnap - habár megapasztotta a havi kasszát - kénytelenek voltunk venni egyet-egyet. Nem újat. Lopottat.
Hát változnak a kultúrák és hogyha Rómában vagy Amszterdamban élsz, akkor élj úgy mint a rómaiak, vagy hollandok. Azért itthon Székelyszentudvarhelyen mégiscsak csípje meg a biciklilánc a belét annak, aki más bringáját elkívánja :)
VálaszTörlésMástól is hallottam, hogy így megy, és csak az a furcsa, hogy '89 előtt az volt a mese, hogy odakint nyugaton bármit letehetsz az úton, biciklit, koffert, úgy találod meg napok múlva is. Na de nem csak ez bizonyult tévesnek :)