2013. augusztus 10., szombat

100 kilis túra Bözödre

Aszfalton, murván, erdőben kapaszkodva felfele, majd esztelenül száguldva lefele. Ez jellemezte a száz kilométeres túránkat a Bözödi tóig és vissza.

Múlt héten a google maps-en nézegettem a Bözödi tóhoz vezető útvonalakat. Mivel Pálfalva fele sohasem voltam, adta magát, hogy hétvégén terepfelfedező biciklitúrára fogok menni. Szándékaimat Grimpix pajtásnak is jeleztem, aki szívesen csatlakozott. Bár már többször járt errefelé biciklivel, az általam berajzolt 100 kilométeres kőrt még ő sem tudhatta a kipipált túrák között. Szombat reggel negyed tízkor egy szendviccsel a zsebemben és néhány házi csokival nekiestünk az útnak. A farkaslaki egyenes végénél le is tértünk az aszfaltról s egy kis terepezés után tértünk csak vissza a Pálfalvára vezető sima aszfaltra. Ez csak a falu határáig tartott, innen poros kavicsos úton folytattuk Firtosváralja, majd Énlaka fele, hol ereszkedve, hol emelkedve a völgy peremén. Énlakát elhagyva meglepetésszerűen újból az aszfalton zúgtak a gumijaink. A nem túl forgalmas útszakaszon élvezetes volt az ereszkedés, sebesen ívelni a visszafordító kanyarokban. Etédtől kellemes tempóban tekertünk a kalapmúzeumáról híres Kőrispatakra, ahol ugyan a múzeum látogatását most kihagytuk, de a helyi kocsmában pótoltuk a folyadék illetve kalóriaveszteséget sör, cola és házi csoki formájában. Innen már csak egy laza lendület volt a Bözödi tó, ahová egy óra környékén érkeztünk meg. Egy kicsit néztük a fürdőzőket azon vacillálva, hogy mi is csatlakozzunk, de végül csak a sütkérezés mellett döntöttünk. Megkerestük a néhány száz méterrel arrább horgászó barátomat Leventét. Leviről azt érdemes tudni, hogy ő az egyike vagy az egyetlen, aki bevállalta, hogy egy igazi fixivel (fékek nélkül) rendszeresen közlekedik az udvarhelyi forgalomban. De erről később majd külön posztot szándékozom írni. Kulacsomat friss vízzel megtöltve, a Gagy fele vezető úton fogtunk neki túránk második felének. A tó környékén több biciklivel túrázó csapattal is találkoztunk, ami igencsak jó látvány.  Bözödújfalu után Grimpix első kerekéből sietősen távozott a levegő, így kényszerpihenő következett. Majd szakadatlan menetelés, hogy felkapaszkodjunk az erdő szélén vezető poros úton. Néha monoton, néha már fárasztó volt a tekerés, de végig izgalmas út vezetett a békés tájon. Még egyszer megálltunk segíteni egy négyes csapatnak, akik szintén defekttel küzdöttek, de innen már csak a tető következett.  És pont amire kezdett unalmassá válni a felfele kapaszkodás, elértük a gerincet. Ahogy ilyenkor lenni szokott, egy gyors ellenőrzés, hogy semmi nem lóg ki a zsebekből, ami elmaradhat, majd elől nagy tányér, hátul kicsi fogas kerék és adjad az érzést. Az erdei út valamikor aszfaltút lehetett, amit a természet visszafoglalt. Legalábbis erre engedtek következtetni az időnként előbukkanó aszfaltdarabok.

Biciklis élet Gagy központjában
Gagy központjában újabb pihenő, csoki, folyadék. Tudtuk innen már hazáig nincs megállás, ugyanis Szentábrahámon és Csekefalván áttekerve Székelykeresztúr központjába érünk, ahonnan már jól ismert úton pedálozzuk le a maradék 25 kilométert. És valóban semmi meglepetés nem volt a hátra levő kilométereken, azt leszámítva, hogy az indulás előtt megevett három banán és az úton elfogyasztott néhány házi csoki Bögöz környékén kezdett kifogyni a szervezetemből. Hogy tartalékoljak Grimpix szélárnyékába húzódva Udvarhely határáig sikerült kitartani, de a városbejáratnál kifogyott az üzemanyag. Ezt pont úgy kell elképzelni, mint a Formula1-ben, amikor lejár a verseny és a célt követően pár száz méter múlva leáll az autó, mert kifogy az üzemanyag. Így a város bejáratától a lakásomig, ami cirka egy kilométer lehet, egy örökkévalóságnak tűnő tekerés volt. A lépcsőházban minden lépcsőfordulónál fél-, egyperces pihenőket tartottam, hogy fel tudjam cipelni a bringát. De így is fél négykor már az ajtón belül voltam. A vércukor szintre emelése és egy kiadós zuhany után már teljesen jól éreztem magam. Ha nem tudod merre tekerj és szereted a változatos terepet, akkor bátran ajánlom az általunk bejárt útvonalat, de a rengetek kis falvacska és a szövevényes utak több variációt engednek a térségben, csak tekerni kell.

Mért értékek:
Átlag sebesség 20.8 km/h
Megtett táv: 95.79 km
Biciklizett idő: 4 óra 35 perc 33másodperc
Teljes idő: 6 óra 16 perc
Max pulzus: 191
Átlag pulzus: 149

Felhasznált kalória: 4557 kcal

Ha tetszett a bejegyzés, akkor ne felejtsd el megosztani :)

1. Engem is hivhattok neha.
    (0744-610167 P.Istvan)
    A mult vasarnap (aug.25) itt voltam: Udvarhely-Keresztur (Nyiko menten)-Ujszekely-Kukullosard-Ujlak-Magyarzsakod-Szekelyvecke-Gyulakuta-Szovata-Udvarhely.-145 km.
    Egyebkent a fenti utat en is megcsinaltam de Erdoszentgyorgyon keresztul vissza Udvarhelyre-130 km.
    Udv.

2. Szervusz István

Elnézést, hogy csak most reagálok, de az elmúlt napokban keveset voltam netközelben. A számod most már megvan, így ha a közeljövőben lesz valami tervezettebb tekerés akkor szólok. Bár most, hogy írtál, elgondolkodtam egy (itt) meghirdetett közös guruláson is. Addig is kövesd az új bejegyzéseket itt illetve a FB oldalon. https://www.facebook.com/bringazokblogja
    Egyébként gratulálok, szép távokat és szakaszokat tekersz.